Rodzaje opon

Wielu z nas wydaje się, że opony mają tylko jedną postać, a mianowicie taką jaką widzimy w samochodach. Tak naprawdę jest trochę inaczej, występuja podziały opon, np. ze względu na budowę wewnętrzną, lub też ze względu na kształt bieżnika. Poniżej postaram się omówi przynajmniej w jakimś stopniu te podziały, aby przybliżyć wszystkim przynajmniej „obrazowo”, o czym w tym wszystkim chodzi. Na początku zajmijmy się podziałem opon ze względu na kształt bieżnika. Bieżnik, przekładając to na czysto zrozumiały język polski, jest część opony, która „kontaktuje” się z podłożem, czyli wchodzi w sferę kontaktu z nim. Do tego typu opon zaliczamy między innymi: slicki, rowkowe, kolcowe i klockowe. My jednak zajmijmy się teraz tylko dwoma oponami, a mianowicie slickami oraz rowkowymi. Opony slickowe, mają po prostu gładki bieżnik, a więc nie ma na jego powierzchni żadnych „wzniesień”, wgłębień, etc. Mają zastosowanie w wyścigach samochodowych, gdyż są to opony bardzo szybkie, jednak spisują się tylko i wyłącznie przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, a więc nie ma mowy tutaj, o jeździe podczas opadów. Natomiast opony rowkowe to takie, które przydzaą się w warunkach, gdy np. pada deszcz. Dzięki swoim licznym rowkom na powiedzchni bieżnika, odprowadzają one wodę z powierzchni koła. Jeśli chodzi o podział opon ze względu na budowę wewnętrzną, możemy rozróżnić takie jak: diagonalne, radialne, dętkowe i bezdętkowe. Nie będziemy opisywać dokładnie budowy każdej z wyżej wspomnianych opon, gdyż jest ona dosyć skomplikowana, a myślę, że tą wiedzę i tak nikt nie wykorzysta w praktyce. Zajmijmy się tylko po krótce oponą bezdętkowką, która jest ciekawym przypadkiem. Jak sama nazwa wskazuje, brak jest tutaj dętki, a między obręczą, a oponą znajduje się odpowiednia stopka, zamiast dętki.

Related Post

Naprawa nadwozia Przed przystąpieniem do naprawy uszkodzonego szkieletu nadwozia istnieje potrzeba demontażu zewnętrznych i wewnętrznych elementów nadwozia. Naprawa szkieletu polega na prostowaniu lub wymianie uszkodzonych elementów nadwozia. Znajomość sposobu spawan...
Gdy twój samochód zawodzi Zdarzają się takie sytuacje, że nasz samochód zawodzi i nie jesteśmy w stanie nic z tym zrobić. Jest to bardzo niekomfortowa sytuacja, ponieważ okazuje się, że niestety zostaliśmy bez auta. Jednak, jeśli znajdziesz się w takim pozornie beznadziejnym...
Wypożyczanie samochodu na studniówkę W dzisiejszych czasach niezwykle modne stały się tanie wypożyczenia samochodu na wiele różnych uroczystości, jak chociażby na studniówkę, komunię, wesele oraz na inne ceremonie, jakie organizujemy w niezwykle ekskluzywnej oprawie. Można zatem zdecyd...
Zapoznaj się z ofertą samochodów Jeśli nie chcesz jeździć komunikacją miejską, ani chodzić pieszo, najlepiej wypożycz samochód, dzięki któremu będziemy mogli znacznie sprawniej się przemieszczać. Jest to wielka korzyść, zwłaszcza, że nie musimy się pilnować tablicy odjazdów i przyj...
Wnętrze W celu wymontowania szybkościomierza z zestawem wskaźników należy wykręcić dwa wkręty mocujące, wskazane strzałkami. Po wyjęciu szybkościomierza z otworu w tablicy rozdzielczej odłączyć przewody instalacji elektrycznej, wyciągając wtyczki z gniazdek ...
Hamulce Zabezpieczeniem na wypadek nadmiernej prędkości są właśnie hamulce rowerowe. Hamulce te są budową bardzo zbliżone do budowy hamulców zamieszczonych w samochodach bądź innych tego typu pojazdach. We większości rowerów możemy znaleźć hamulce składające...